V novověku se stal nejvýznamnějším mezníkem rok 1845, kdy se do města dostala železnice. Pardubice se v krátké době staly významnou dopravní křižovatkou, což spolu s výhodnou polohou uprostřed Čech začalo do města lákat průmysl. Ve druhé polovině 19. století zde vznikly podniky strojírenské a potravinářské. Na počátku 20. století přibyl průmysl chemický a elektrotechnický a Pardubice zaznamenaly bouřlivý růst. Až do sedmdesátých let minulého století byly nejrychleji rostoucím městem v tehdejším Československu. Počet jeho obyvatel se zvýšil na téměř sto tisíc. Chemický průmysl reprezentovala především firma Synthesia, kde byla vyvinuta světoznámá trhavina Semtex, elektrotechnický byl dlouhá léta spojován s firmou Tesla, výrobcem kdysi špičkového radiolokátoru Tamara a dnešního pasivního radiolokátoru Věra. V areálu bývalé Tesly nyní sídlí tchajwanská společnost Foxconn, která zaměstnává 5 tisíc lidí a patří k největším evropským výrobcům počítačů. Po automobilce Škoda je druhým největším exportérem v České republice.
Průmyslová zóna se nachází na západním okraji Pardubic přibližně 6 kilometrů od centra města. Leží v katastru obce Staré Čívice mezi státní silnicí I/2 vedoucí do Kolína a Prahy a železniční tratí č. 010 Praha – Pardubice, která je součástí mezinárodního vysokorychlostního koridoru Berlín – Praha - Vídeň.
Město Pardubice v současné době vlastní všech 71 hektarů pozemků a dle územního plánu může být průmyslová zóna rozšířena až na 120 hektarů. Lokalita je určena k lehké průmyslové výrobě, výrobním a strategickým službám či technologickým centrům. Vzhledem k průmyslové tradici města jsou podporována odvětví elektrotechnického, chemického i rozvíjejícího se automobilového průmyslu.
Těmto oborům odpovídá i struktura školství v Pardubicích. Mají zde sídlo střední a vyšší elektrotechnická škola. Univerzita Pardubice s chemicko-technologickým a dopravním zaměřením otevřela v roce 2001 nový Ústav informatiky, ke kterému v roce 2003 přibyl studijní program Elektrotechnika, což následně vedlo ke vzniku Fakulty elektroniky a informatiky.
Předností pardubické průmyslové zóny je i to, že leží na okraji krajského města, jež poskytuje kvalitní sociální, kulturní i sportovní zázemí 90-ti tisícového města. Je zde kvalifikovaná pracovní síla, především v oblasti elektrotechnického, chemického a strojírenského průmyslu, a to i v oblasti vědy a výzkumu (VÚOS, SYNPO atd.). Výhodou města je i provázanost vzdělávacích institucí s místním průmyslem (Chemicko-technologická fakulta, Dopravní fakulta Jana Pernera, Fakulta elektrotechniky a informatiky Univerzity Pardubice, ale i střední elektrotechnická škola atd.). Nezanedbatelná je i přítomnost zahraničních vzdělávacích institucí Britské centrum, Alliance Francaise a Goethe-Zentrum.
Město Pardubice nabízí svoji průmyslovou zónu investorům především prostřednictvím státní agentury pro zahraniční investice CzechInvest, která zde má i své regionální zastoupení. V roce 2002 byla pardubická zóna jako jediná oceněna agenturou CzechInvest za komplexní připravenost průmyslové zóny, v letech 2003, 2004 získala 2. místa v kategorii Zóna s největším ekonomickým přínosem. Od roku 2003 se také může pyšnit certifikátem o akreditaci průmyslové zóny, rovněž od agentury CzechInvest. V roce 2007 získala 3. místo v soutěži Podnikatelská nemovitost roku za nemovitost s největším ekonomickým přínosem.
Pozemky, které město vykoupilo za účelem vybudování průmyslové zóny, navazují na již řadu let fungující společnost Free Zone Pardubice, a.s.. Výhod svobodného celního pásma na pozemcích o rozloze 6 hektarů využívá v současné době několik výrobních a obchodních firem. Jedná se o jedinou bezcelní zónu v České republice, která má montážní, skladovací i výrobní zázemí.
Celá lokalita průmyslové zóny je dnes zainvestována v dostatečné kapacitě. Pozemky tak mohou být napojeny na veškeré inženýrské sítě, dokončena je rovněž páteřní příjezdová komunikace, chodníky a cyklistická stezka. Až do průmyslové zóny je přivedena městská hromadná doprava a v roce 2001 byla dokončena i protipovodňová ochrana celého území.
Jednou z výhod pro budoucí investory je blízkost mezinárodního letiště se smíšeným provozem, pouhé 2 km od průmyslové zóny a také existence vědecko-technologického parku „TechnoPark Pardubice“ přímo v průmyslové zóně. Civilní část letiště provozuje společnost East Bohemian Airport, která již nyní odbavuje značné množství civilních, nákladních (cargo), ale i charterových letů. Mezi další výhody města Pardubice patří v první řadě nabídka investičně kompletně připraveného území, dobrá dopravní dostupnost v blízkosti hlavního města s možností kombinace všech druhů dopravy (silniční, železniční, letecká a plánovaná lodní) a také výstavba vědecko-technologického parku „TechnoPark Pardubice“ v průmyslové zóně.
Díky všem těmto faktorům má Městská průmyslová zóna Pardubice ambice stát se plně obsazenou zónou s renomovaným jménem nejen v České republice.