Průmysl a obchod/Investoři v Pardubicích

FOXCONN CZ

Prvním velkým investorem v Pardubicích byla tchajwanská společnost FOXCONN, jeden z největších světových výrobců osobních počítačů, vyrábějící pro takové značky jako Compaq, IBM, HP, Cisco. Tato společnost zakoupila v Pardubicích areál zkrachovalé firmy HTT TESLA, v jejíchž výrobních halách zahájila výrobu v roce 2000. Společnost FOXCONN zaměstnává zhruba 5 tisíc lidí.

Městská průmyslová zóna Pardubice

Po shrnutí přílivu přímých zahraničních investic (PZI) do Městské průmyslové zóny Pardubice (MPZP) během jejího téměř desetiletého fungování je zřejmé, že roky 1998, 1999 byly věnovány přípravě území a vybudování technického zázemí zóny, v podobě inženýrských sítí a dopravní infrastruktury. První investor, společnost Panasonic, odstartovala v roce 2001 příliv PZI do Pardubic a zejména poskytla reference následujícím japonským automobilovým investorům, spol. JTEKT a KYB, v letech 2003 – 2004. V roce 2004 byla pozice zóny posílena vstupem dalšího investora z oblasti automobilového průmyslu, a to švýcarské společnosti Ronal. O rok později uzavřelo město Pardubice smlouvu se společností TechnoPark Pardubice. Úspěšná realizace projektu TechnoPark přinese do města high-tech obory, vědu, vývoj a výzkum, které jsou v souladu s dlouhodobou strategií města, strategickými dokumenty Pardubic, ale i vizí Agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvest.

Během pouhých šesti let tak MPZP dosáhla téměř 80% obsazenosti a 20% rezervací při celkovém počtu 2165 vytvořených pracovních míst a komplexní výši investic 5, 316 mld. Kč. Reálně lze tedy počítat se 100% obsazeností zóny v horizontu přibližně 6 let, čímž by byl splněn i záměr agentury CzechInvest, která na její vybudování uvolnila téměř 95 mil. Kč ze státního rozpočtu či EU.

Panasonic Automotive Systems Czech

Prvním úspěšným projektem byla investice společnosti Panasonic Automotive Systems Czech (dříve Panasonic Mobile & Automotive Systems Czech). Tato společnost už v roce 2000 projevila zájem o investici v MPZP. Město Pardubice při vyjednávání uspělo v soutěži s dalšími průmyslovými zónami v Polsku, Maďarsku, Německu i v České republice a v prosinci roku 2001 byla podepsána smlouva mezi společností Panasonic a městem Pardubice o prodeji pozemků. Výstavba výrobního závodu společnosti Panasonic začala v polovině roku 2001 na pozemcích o celkové rozloze 14 ha. Výroba mobilních telefonů a autorádií pod značkou Panasonic pak byla zahájena v dubnu roku 2002. K březnu 2006 byla nečekaně ukončena výroba mobilních telefonů díky stagnaci na světovém trhu a přesunuta orientace na výrobu satelitních navigační systémů pro automobily. Tato továrna by v budoucnu měla být největším závodem společnosti Matsushita mimo území Japonska a uvažuje se i o přesunu vývojového centra přímo do Pardubic. Společnost se zavázala investovat 3,27 mld. Kč a prozatím vytvořila celkem 1375 nových pracovních míst s očekávaným vzrůstem až na 1400.

JTEKT Automotive Czech Pardubice

V roce 2001 zahájilo město Pardubice jednání se společností JTEKT Automotive Czech Pardubice, s.r.o. (dříve Toyoda Koki Automotive Czech Republic), výrobcem komponentů pro osobní automobily. JTEKT vyrábí řadící systémy, převodové a nápravové součástky. Výstavba výrobního závodu v pardubické průmyslové zóně byla zahájena v květnu roku 2003 a dokončena v únoru 2004. Od roku 2005 v továrně probíhá standardní sériová výroba. JTEKT rozložil svoji investici do dvou fází. V letech 2003 až 2007 investoval částku 1115 milionů Kč a vytvořil na 350 nových pracovních míst. Druhá fáze bude následovat v letech 2008 až 2010. Během ní bude proinvestováno cca 800 mil. Kč a vytvořeno dalších 100 – 150 vytvořeným pracovních míst. Továrna je postavena na 10 hektarech a stala se tak prvním výrobním závodem Toyody a druhým závodem JTEKT v kontinentální Evropě. Odběrateli jejich výrobků jsou automobilky ze západní a střední Evropy.

KYB Manufacturing Czech

Třetí japonská společnost KYB Manufacturing Czech vstoupila do jednání s městem Pardubice v roce 2004. V průběhu následujících dvou let vystavěla na pozemku o celkové rozloze 6 hektarů výrobní halu pro drobné strojírenství. KYB rovněž reprezentuje automobilový průmysl a stejně jako společnost JTEKT je hlavním dodavatel koncernu Toyota-Peugeot-Citroen, ale také Mitsubishi Corporation. Od roku 2006 vyrábí v Pardubicích tlumiče pro osobní automobily. Investice dosáhla více než 751,5 milionů Kč při vzniku 330 nových pracovních míst. Během následujících dvou let by měl počet pracovních míst vzrůst o dalších 120.

Ronal CR

Švýcarská společnost Ronal CR je další automobilovou firmou, která se v pardubické průmyslové zóně usídlila v roce 2004. Společnost se orientuje na výrobu, výzkum, vývoj a prodej komponentů pro osobní automobily, a to hliníkových kol. Jejími výhradními klienty jsou výrobci renomovaných značek Audi, Ford, Chrysler, Opel, Porsche, Saab, Škoda, Volkswagen a mnoho dalších. Ronal již v Pardubicích investoval více než 2 miliardy korun a vytvořil 400 nových pracovních příležitostí. I zde se očekává nárůst až na 550 vytvořených pracovních míst během dvou let. Výstavba výrobního areálu na desetihektarovém pozemku začala v prosinci roku 2004 a sériový provoz byl zahájen o dva roky později, tedy v roce 2006.

TechnoPark Pardubice

Mezi nově plánované investice v areálu průmyslové zóny patří právě probíhající výstavba vědecko-technologického parku, tzv. TechnoPark Pardubice. Tento PPP projekt (Public Private Partnership) je realizován pod záštitou veřejného sektoru v podání Univerzity Pardubice a Krajského úřadu a soukromého sektoru, který reprezentuje společnost Free Zone. Vědecko-technologický park by se měl v budoucnosti stát centrem strategických služeb, vývoje a výzkumu se zaměřením na elektrotechnický, chemický, automobilový průmysl, informační technologie a softwarové aplikace. Plánovaná investice by měla dosáhnout 750 mil. Kč a vytvořit na 250 nových pracovních míst zejména pro vysokoškolsky a středoškolsky vzdělané uchazeče. Výstavba 1. fáze administrativních budov byla zahájena v říjnu 2007 a dokončena koncem roku 2008.